Het onderdeel Gymkana: Wat moet je doen?
We krijgen elk jaar weer veel vragen over hoe het onderdeel Gymkana nu precies werkt. Hieronder vind je alle antwoorden!
Verdien binnen 4 minuten zoveel mogelijk punten en degene met de meeste punten wint!
De spelregels:
- De deelnemer stelt zich met de pony op bij de startlijn.
- Nadat de jury is gegroet, mag de deelnemer beginnen.
- De deelnemer moet binnen 4 minuten zo veel mogelijk punten bijeen rijden.
- Elke hindernis mag 2 keer worden gereden, maar niet direct achter elkaar.
- Als de 4 minuten zijn verstreken, geeft de jury dit aan met een (fluit-)signaal.
- De deelnemer mag dan de hindernis waarmee hij bezig is, nog afronden, binnen een redelijke tijd.
- Je moet op je pony zittend de weg tussen de hindernissen afleggen.
- Voor de hele jonge en nog niet zo ervaren deelnemers geldt dat je de pony ook door een begeleider over het parcours mag laten leiden, als jij er maar wel op zit.
- Je mag tijdens het nemen van een hindernis van je pony stappen om bijvoorbeeld het hekje te sluiten of je pony aan de teugels door het het hekje te leiden.
- Veiligheid voorop! Veel punten verzamelen is mooi; de hindernissen netjes en veilig nemen nog veel mooier.
- In alle gevallen waarin de spelregels niet voorzien, neemt de jury een bindend besluit.